Trafikolyckor på Bali

Det är ett under att vi inte ser fler trafikolyckor med tanke på hur folk kör här nere. Jag har länge undrat hur många som skadas och råkar illa ut, för det måste hända olyckor även om vi inte vi ser det. Som svar på det hittade jag en artikel i senaste numret av Kuta Weekly:
"The casualty count for traffic accident victims brought to Denpasar's Sanglah General Hospital averages an astounding 150 people every day. Of the more than 54,000 traffic casualties, 80% were suffering from head injuries with 15.7% recorded as wearing no helmet at the time of their mishap. The saddest tally: 22.7% of those brought to the hospital from traffic accident scene died."
Att 34 personer om dagen dör på Sanglah sjukhus till följd av trafikolyckor tycker jag är en stor siffra. Notera att det bara är på ett utav Balis sjukhus! Hur många olycksdrabbade finns det inte som inte ens kommer till ett sjukhus? Det är lag på att ha hjälm om man kör moped eller motorcykel på Bali, men det finns undantag... har man ceremonikläder och tillhörande huvudbonad så behöver man inte använda hjälm. Då anses man vara skyddad ändå. Sedan verkar människor här inte förstå varför man ska använda hjälm, särskilt inte turisterna i Canggu. Där är det "inne" att köra utan hjälm, gärna med så lite kläder som möjligt, och helst hålla i styret med bara en hand också. (Ursäkta om jag kallar dessa idioter) Man ser även människor som har hjälm, men att den är på tok för stor eller att de struntat i att knäppa spännet. Att barn oftast ses utan hjälm är nästan ännu mer vanligt än vuxna utan hjälm.

År 2010 omkom 287 personer i trafikolyckor i Sverige enligt VTI. Så i Sverige omkommer ca 0.8 person om dagen och har en befolkning som är mer än dubbelt så stor som Bali där 34 personer omkommer per dag.

4 kommentarer :

Wysteriia sa...

När jag var där så åkte vi moppetaxi hem från krogen då det var smidigare än bil i kuta tyckte vi. Är väl typ enkelriktat en del gator där? Kan komma ihåg tokigt ;) Började fundera nu på om dom hade hjälm eller inte men tror dom flesta hade det, en tvingade till och med mig att ha hjälm ;D

Men måste nog säga att jag tycker trafiken i Indien är mycket värre än det jag såg av den i Kuta i alla fall. I Indien var jag livrädd många gånger ;D

Freedomtravel sa...

Av alla risker utmlands tror jag att trafiken många gånger är den största. Många kör som galningar, bilbälten saknas och man struntar i hjälm. Som svensk anpassar man sig också lite. Även om man alltid har säkerhetsbälte hemma så struntar man plötsligt i det... för så gör ju alla andra. Och så är man ju på semester... Farligt. Undrar hur många svenskar som skadas i trafiken utomlands varje år i jämförelse med hur många som skadas här hemma?

Christine sa...

Ja Cecilia moppetaxi är ju väldigt vanligt och att ta sig fram med moped är det absolut smidigaste, snabbaste och enklaste sättet. Kuta är dessutom mer eller mindre helt enkelriktat, men det gäller inte alltid för mopeder och då går det naturligtvis snabbare att ta sig fram på moppe än att ta en bil/taxi som fastnar i köer och även måste åka runt hela stan. Bra att en moppetaxi tvingade på dig hjälm förresten! :)

e.ko sa...

men usch, åk försiktigt!!!