Ersättning vid problem på resan

Man känner ju sig liten som en myra och knappt tyngre än luft då man försöker hävda sin rätt gentemot flygbolag och researrangörer. Reglerna för vad som gäller och vad man har rätt till är dessutom rena djungeln. Men man har som resenär många rättigheter och det är ju frustrerande bara det faktum att mindre än 1 % av ersättningsberättigade passagerare faktiskt får den ersättningen som de har rätt till. Har man tex drabbats av ett försenat, inställt flyg eller nekats ombordstigning så kan man ha rätt till ersättning upp till 5200kr.

Jag har tidigare skrivit om vårt missnöje med Expedia.se som vi bokade våra flygbiljetter med för Nicaragua - USA resan. Där dem först utan att informera oss tog bort en av våra bokade och betalda flygrutter. Då vi kontaktade dem fick vi en lam ursäkt och istället för direktflyget på 2.5 timme bokades vi in på en resa på 9.13 timmar. En rutt med mycket sämre avgångstid, även med ett byte och med ett annat flygbolag vilket gjorde att vi då behövde betala $230 istället för $110 för vår boardbag. Förklaringen till denna ändring var enligt Expedia att direktflyget var inställt. Att vi behövde betala mer var inget dom kunde göra något åt. Men direktflyget var aldrig inställt och planet avgick precis som planerat och var även möjligt att boka fram till dess.
Här ska då tilläggas att just lögner är något som verkligen kan få mig att gå i taket. Dessutom är jag fruktansvärt långsint i vissa sammanhang, både på gott och ont. (I det det här fallet det förstnämnda). Expedia sa i telefon innan vi reste "ni kan ju skicka ett klagomål till Expedia men ni kommer inte få något". Då jag kontaktade dem efter vår hemkomst så var svaret precis som väntat "Dessvärre kan vi inte kompensera er i detta fall". Men då vände jag mig till United Airlines istället som var det flygbolag vi flög med. Förväntningarna där var låga och för att vara ärlig så trodde jag inte ens att vi skulle få svar. Men efter en tid så kom det faktiskt ett svar! Ett väldigt artigt svar dessutom där de bad så hemskt mycket om ursäkt för det som inträffat. Som plåster på såren fick vi också en resecheck på $500 (3938kr). Så skam den som ger sig. 

Orkar man inte själv "slåss" mot researrangörer eller flygbolag så finns det hjälp att tillgå och här är några ställen att vända sig till:
  • KLAGOGUIDEN  Konsumentverkets Klagoguiden Resor kan hjälpa dig med några av de vanligaste problemen du kan råka ut för när du reser med flyg, tåg, buss eller båt. 
  • AIRHELP Tar hand om allt pappersarbete, kontakter med flygbolaget och går till domstol i de fall de vägrar betala din rättmätiga kompensation. Detta utan kostnad för dig som konsument. När AirHelp har vunnit ditt ärende utbetalas ersättning direkt till ditt bankkonto minus 25% (även om ditt ärende går till domstol) för deras arbete. Om du inte får ersättning, kostar det dig inget!
  • TRAVELRIGHT SERVICES Fungerar som ovanstående om jag förstått det rätt och TRS kontaktade faktiskt mig just ang det här med Expedia / United Airlines efter att jag skrev om det på bloggen första gången. Men vi har inte använt oss av dom eller tagit hjälp på annat sätt för att få kompensation.
Vi fick kompensation till slut men det tog sin tid. Redan i januari började vi klaga på Expedia, både via telefon och mail och vid flera tillfällen. Nu är det maj och vi har inte fått någon kompensation från dom, knappt en ursäkt värdig namnet. Expedia tycker jag fortfarande har gjort ett uruselt jobb som researrangör. Att få uppdateringar ang ens flygändringar är en av de viktigaste sakerna man betalar dem för. Men alltid lär man sig något och iom detta kommer vi aldrig använda oss av dom igen.

1 kommentarer :

Veiken sa...

Inlägg av det här slaget är otroligt bra och att informationen sprids!
Vi har Konsument Göteborg och dit har jag vänt mig några gånger. Där får man råd om vart man ska vända sig och vad man ska säga och göra! :)