Search GPS 2 Watch - imponerande surfklocka

Teknik, teknik, teknik. För 25 år sedan introducerade Rip Curl världens första vattentäta tidvattenklocka för surfare. Och nu när Björn fyllde 40 här för några dagar sedan fick han den nya modellen SEARCH GPS 2 WATCH i present. En fullträff skulle man kunna säga, för han blev barn på nytt. Och första surf-klock-testet gjordes vid brytet Playgrounds, bredvid Lacerations, på Nusa Lembongan.

Klockan är en träningsklocka, modell avancerad och med inriktning surf. (Men det går även att att tracka andra sporter, t.ex. kajak, simning, löpning, skidåkning mm.). Klockan trackar varje våg via GPS-spårning, och har koll på swell, vind och tidvatten. Klockan synkronisera surfpasset till en app där man kan se varje session via massa rolig statistik och diagram. På bilden här ovan till höger ser man vågorna som Björn tog, 8 st, varav längsta surfet/vågen var 84 meter och topphastigheten 19km/h. På bilden ovanför till vänster ser som kontrast till vågorna hur han paddlat. Och de vita linjerna kan nog liknas med ett trassligt garnnystan. Hi, hi! Ska bli riktigt intressant att se klockans statistik framöver då vi surfat mer här i Indonesien. Samt se statistik i andra länder för att se om vår uppfattning av hastighet och vågor överensstämmer med verkligheten.

Thai Pantry - en gnutta Thailand på Nusa Lembongan

På bergssidan ovanför Nusa Lembongans hamn hittar man flertalet restauranger som ligger väldigt mysigt till. Och ett nytt tillskott som vi nu smakat lite på är THAI PANTRY som på något förunderligt sätt lyckats få upp en minibuss till sin altan, trots att vägen dit är snirkliga trappor och endast en liten gångväg. Men ingenting är uppenbarligen omöjligt. På menyn fanns både Thai Green Curry, vårrullar och sallader á la Thailandstil. Men hur lockande det än var så var vi tyvärr för mätta för en fullfjädrad middag, så vi gick direkt på dessert istället. Varsin milkshake och en efterrättspannkaka att dela på. Det i glasen kommer jag dock inte beställa igen, men pannkakan med banan och choklad fick godkänt och kändes väldigt mycket Thailand (Bali-banan-pannkaka görs helt annorlunda). Och utsikten kan man ju aldrig tröttna på.

(ovanför hamnen) - ön Nusa Lembongan - Bali - Indonesien

Snorklat med rockor!

Alltså, rockor är så extremt coola djur i min värld! Långsamma, stora och inte minst sagt speciella i hur de ser ut. Släkt med hajen men simmar med vingar istället för med stjärtfena. Och i flera år har vi velat se dom på riktigt. Vi har snorklat vid "manta point" två gånger innan men utan lycka, och förhoppningarna var inte stora när vi igår gjorde ett tredje försök. Vågorna har dessutom varit kolossalt stora (i surfmått mätt 5-6 meter i storlek) under de senaste dagarna och båtresan ut var som en berg och dalbana, med så stora fall att det fick det att kittlas i magen. Jag som lätt blir sjösjuk tänkte att en jobbig dag stundade framför mig. Men så snart motorerna stannade och kaptenen ropade "Look! Manta over there!" var det stora vågsvallet som bortglömt, och vi bröt genom vattenytan på några sekunder.

Vid "SECRET MANTA" som vi valde att åka till denna gång, utanför ön Nusa Penida, såg vi flertalet djävulsrockor. Vissa på så nära håll att jag trodde vi skulle krocka jag och en rocka. Men den dök och gled förbi mig under magen med endast några decimeters marginal. Samma sak för Björn. Så otroligt mäktigt! Och tur att djävulsrockor är av det fredliga slaget, för närkontakt hade dom verkligen ingenting emot. Min fascination och enorma lycka för dagen var även så stor att det där med sjösjuka måste ha blåste iväg med vinden. Sen är det iof inte lika påtagligt i och under vattnet än i en guppande båt, men på vägen hem sen så hade faktiskt vågorna lugnat sig.

Under snorklingsturen stannade vi också vid Crystal Bay (Penida) och Mangrove Point (Lembongan) och såg alla möjliga fiskar och färgglada koraller. Ett par muränor stötte vi också på, en "Snowflake moray eel" här på bild nedan. Vanlig i dessa vatten och kan bli upp till 1 meter i längd, men de vi såg var runt 40-50 cm skulle jag gissa. Hur som helst gillade den ena inte att bli fotograferad.

Den fredliga jättemantan kallas också djävulsrocka efter de hornliknande utväxterna vid munnen. De är egentligen en sorts paddlar som skopar in mat i munnen - plankton. Oftast ser man mantorna strax under ytan. De kan bli mellan 1,5-6 meter i längd mellan vingarna och upp mot 20 år gammal. Jättemantan har också en ovanligt stor hjärna för att vara en broskfisk och kan lära sig känna igen olika dykare och är ofta nyfiken och social.

Nusa Lembongan & Nusa Penida - Bali - Indonesien

Solsken, havsbris och fantastisk utsikt!

Solsken, havsbris och fantastisk utsikt. -En lunch blir ibland så extra mycket bättre med havet som tredje hjulet. Vi stannade idag till på måfå vid den söta restaurangen THE ISLAND CENINGAN som såg så inbjudande ut med alla färgglada paraplyer och sitt vackra läge. Men det var faktiskt inte enbart det grönturkosa havet som satte extra krydda på tillvaron. Maten var också riktigt god, juicen till och med extremt god! Så detta får kallas fullträff på alla plan.

The Island Ceningan Restaurant - Nusa Ceningan - Indonesien

Vietnam - minirapport

Vi är tillbaks på Bali igen efter några veckors avstickare till Vietnam. En välplanerad och fullspäckad resa minst sagt, men vi har tack vare det sett otroligt mycket och upplevt det avlånga landet från söder till norr. Vi har bl.a. krupit i krigstunnlar, sett Asiens största torrgrotta, åkt världens längsta linbana, promenerat på Godlen Bridge bland molnen, sett inspelningsplatsen av "Kong: Skull Island", tagit skydd när tåg passerat genom Hanoi med endast centimeters marginal, åkt på flodturer, upplevt pulserande stora städer, magiskt vackra byar och mycket mycket mer. Och kanske har vi fått lite för mycket av både smaklös och konstig mat, för har vi inte smakat Snake Wine så har menyerna stoltserat med allt från grillade grodor till friterade syrsor, levande larver, sköldpadda och tjurtestiklar. Men nu ska alla intryck från Vietnam få marineras inför senare publicering, och vi (och bloggen) återgår till kryddstark god mat och vanlig skön surfsemester på Bali.
Absoluta höjdpunkten på resan var den lilla byn Phong Nha. Som också var så otroligt vacker naturmässigt.

I huvudstaden Hanoi var tågen det mest fascinerande och hur folk levde där precis vid spåret.

Inspelningsplatsen av "Kong: Skull Island" var mäkta läcker med bergen, den illgröna floden och de otroligt låga och trånga grottorna man åkte roddbåt genom för att nå fram. (Obs! Bilden är manipulerad, vi såg inte King Kong)

Instagram - tar över under Vietnam

Nu har vi landat i Vietnam, där vi kommer resa runt med ett minst sagt fullspäckat schema. Så under kommande 2,5 veckor tar bloggen paus och mina två Instagramkonton tar över helt; bloggens Instagram @29grader.se och mitt vanliga @christinericson. Så följ gärna där om ni vill med till Vietnam (bloggen kommer uppdateras med Vietnamresan i efterhand).

Underbara Balangan Beach

Några bilder från en av våra favoritstränder på Bali, BALANGAN BEACH, som ligger ute på Bukithalvön. Där mötte vi upp Charlotte efter vår äventyrliga bergstur, och vi har tillsammans spenderat några härliga dagar med sol och strand som avslutning på Kristofers Bali-semester.