Mua Cave - där draken vilar på toppen

Efter tempelkomplexet Bai Dinh och flodturen vid Trang An och Skull Island väntade tredje och sista stoppet på vår långa dagstur i Vietnam; MUA CAVE. En vacker plats som blivit känd för den stora drakstatyn som vilar på toppen av berget. 500 ojämna trappsteg behövde man gå för att nå dit (till den högsta punkten utav två utsiktsplatser / bergstoppar) varifrån man fick en magisk vy över stora risfält, bergstoppar, staden Ninh Binh och floden vi precis åkt. Så det blev ett fint sista intryck på vår fantastiska resa genom Vietnam. Ett land som imponerade på många sätt, framförallt naturmässigt, och som vi gärna åker tillbaks till en dag.

Mua Cave - Hoa Lư District - norra Vietnam

Trang An & Skull Island - makalöst vackert

Floden TRANG AN var dagsturens andra stopp (efter Bai Dinh tempelkomplex) och en riktigt läcker upplevelse, bortsett från att vår lilla båt var så tungt lastad att man kunde känna vattenytan med fingertopparna när man höll i relingen. Hi, hi! Men vi tog oss runt på floden utan att sjunka och det var i en fantastisk vacker miljö. Längs vägen gled vi också igenom flertalet grottor (bergskanaler kanske det kan kallas?) för att ta oss fram, varav den längsta var 250 meter! Så coolt!

Floden Trang An är ett stort landskap av klippor, skogar, floder och grottor som ligger i hjärtat av Vietnams Ninh Bìn-provins. Området är speciellt, och är också listat på UNESCOs världsarvslista. Och mitt bland detta ligger den lilla ön Skull Island som är känd från flertalet King Kong filmer. Nu senast från "Kong: Skull Island" som spelades in där 2017. Och på den ön fick vi gå iland och promenera runt själva för att se rekvisita som stannat kvar. Så har man sett filmen känner man igen så väl byn och stammen i röda kläder, samt båtvraket i vattnet. Och jag som älskar film tyckte detta va läckert att se och gå omkring bland! Men självaste King Kong såg vi inte... eller kanske tyckte vi oss skåda honom på håll... ;)

Trang An - Skull Island - Vietnam

Bai Dinh tempelkomplex

Sista upplevelsen på vår Vietnamresa var en fullspäckad heldagstur, där vi lämnade Hanoi innan solen gick upp och kom tillbaks långt efter att den gått ner. Vi besökte tempelkomplexet Bai Dinh, åkte båt bland grottor på floden Trang An samt gick i land på Scull Island (inspelningsplats för filmen Kong: Skull Island ) och vi vandrade alla trappsteg upp till populära Mua Cave där en drake stoltserar högst upp på berget.

Men för att börja från börja. Första anhalten på dagen var BAI DINH - en av de mest spirituella platserna i landet, där Vietnams största pagoda också stoltserar. Det buddhistiskt tempelkomplex är beläget på bergen Bai Dinh i norra Vietnam, och på tempelområdet finns en enormt mängd stora Buddhastatyer, vackert och pampigt omgett av gulddetaljer i mängder. Ja det mesta var imponerande att se, särskilt alla långa gångar som aldrig tycktes ta slut, och runt varje hörn väntade en ny lika mäktig och lång gång, där statyer med slitna knän och händer stod stillsamt uppradade. De slitna (mörka partierna) på statyerna har dock tyvärr uppstått av alla besökare som rört vid dem, i hopp om lycka och välstånd. Så den överdrivna mänskliga kontakten hade gjort att man inte längre fick vidröra dem.

På området finns ca 500 stycken Buddhastatyer i sten som är 2-2,5 meter höga, plus ett par jättar i guldtäckt brons som väger upp emot 100 ton och är över tio meter höga. Området anses vara det största Buddhistiska tempelkomplexet i Vietnam och är välbesökt av pilgrimer från hela landet. Med turister inräknat så besöks Bai Dinh av ca 1000 besökare per dag. Men någon enorm mängd besökare var inget som vi märkte av, vi kunde njuta av en lång och lugn promenad bland tempel och gångar och hade en riktigt bra guide. (Läs mer om resten av dagsturen här: Trang An / Skull Island och Mua Cave)

Bergen Bai Dinh - Gia Viễn District - Vietnam

Kryssning vid Halong Bay

En av Vietnams största turistattraktioner är att kryssa bland HALONG BAY´S många tusentals sockertoppsformade öar. Och i slutet av vår resa hade vi bokat in oss på en 2-dagarskryssning med V'Spirit Cruises, för att uppleva den omtalade magin på vattnet i norr. Förväntningarna från min sida var skyhöga och för säkerhets skull hade vi bokat via nätet i god tid innan, så vi inte skulle missa detta. Miljön var exakt så vacker som jag föreställt mig, de höga öarna som stack upp ur de smaragdgröna vattnet var synnerligen läckra, och båten var både lyxig och fin. Men tyvärr så fick vi det absolut minsta rummet på båten, dessutom det enda rummet utan balkong. Så den dricka och tilltugg vi köpt med oss för att avnjuta på vår egen balkong medan vi gled fram på vattnet... ja den drömmen sjönk till botten snabbare än en tegelsten. Och den lilla detaljen hade tyvärr min långsinthet svårt att släppa under hela turen. Men som sagt, miljön var häpnadsväckande fin, personalen fantastisk, båten tjusig och upplevelsen som helhelt var läcker. Under kryssningen stannade vi till och paddlade kajak vid en musselfarm, vi åkte mindre roddbåt in i en grott, deltog i en matlagningskurs, testade att fiska bläckfisk, tittade på andra som deltog i morgon-träning och avnjöt en 7 rätter middag på kvällen. Där jag blev extremt imponerad av konstverken som kocken gjort med morötter och andra frukter och grönsaker.