Mekongfloden under en heldag

Den heldagstur vi upplevde på MEKONGFLODEN i Vietnam innehöll allt från motorbåt, enkel roddbåt, bin, djur, tropiska frukter, häst och vagn, en godisfabrik och ett par riktigt speciella smakupplevelser. Vissa höjdpunkter var fantastiska och minnen för livet, medan ett par saker hade vi kunnat vara utan. Vår utgångspunkt var Ho Chi Minh City och efter en bussresa på ca 1,5 timme klev vi ombord på en färgglad motorbåt som förde oss vidare längs det bruna vattnet och till tre olika öar.

Varje ö hade sin specialitet och första stoppet gjordes för att bla. besöka en bifarm. Men det var ingen höjdpunkt. Jag hade nog höga förväntningar och hade sett mer framför mig än att vår grupp skulle lotsas in på ett café, serveras en kopp honungsvatten och i fem sekunder visas en platta med bin. Och den stora ormen som istället tog fram för att turister skulle fotas med den gjorde mig inte mer imponerad. Men, men. Koppen med honung var i alla fall god. Och efter detta blev det bättre. Bättre och bättre. Vi besökte ett annat litet café på samma ö där vi serverades tropiska frukter och fick veta mer om dem. Vi fick testa de ok som är vanligt förekommande i Vietnam, samt lyssna på klassisk Vietnamesisk musik som framfördes av kvinnor i vackra rosa klänningar.

Mekong är en av Asiens största floder och cirka 4 500 kilometer lång (det är dock omtvistat var flodens källa befinner sig, vilket gör att flodens längd inte går att fastställa exakt). Närmare 90 miljoner människor är beroende av floden som rinner genom flera länder; Kina, Laos, Myanmar, Thailand, Vietnam och Kambodja. Så vår dagstur på floden var endast på en pytteliten del av helheten. Men det var läckert. Och höjdpunkten på dagen var då motorbåten lämnades förtöjd vid en brygga och vi fick ta plats i mindre roddbåtar. Via dem gled vi fram längs mindre kanaler, alla med varsin rishatt tillfälligt på huvudet (vilket jag kom att ha många gånger under vår Vietnamresan, Ha, ha!). Vi serverades en 6-rätters lunch med traditionell mat och där huvudrätten, fisken, var en mycket speciell syn. Såg ut nästan en trofé på bordet. Men smakade gott faktiskt, även om fjällen var i knaprigaste laget.

Vid den tredje ön var godistillverkning den största sysslan. Så där visades vi runt i en enkel godifrabik och fick både se och smaka deras goda kokoskola. Men det var inte det enda de serverade. I ett hörn fanns en enorm flaska... innehållande en lika enorm orm ringlad i vätska. - Snake Wine! Vilket guiden gladeligen delade ut smakprov av i små shotglas. Och självklart testade vi! Enligt ögonen var det det vidrigaste jag någonsin druckit, men smaklökarna sa typ whisky modell sämre. Vi köpte faktiskt med oss en liten flaska som souvenir, men trodde aldrig den skulle ta sig hela vägen till Sverige (förbi både Indonesien först och sen massa mellanlandningar längs vägen hem) men den kom faktiskt hela vägen till Sverige utan att bli tagen av tullen. Så nu står den som prydnad hemma.

Mekongfoden - Vietnam

Cu Chi tunnlarna i Vietnam - en historisk stridszon

Ca 3,5 mil nordväst om Ho Chi Minh City i Vietnam ligger Cu Chi tunnlarna. Ett nät av 25 mil underjordiska krigstunnlar som ursprungligen sträckte sig ända från Ho Chi Minh City till den kambodjanska gränsen. Bygget av det handgrävda tunnelsystemet påbörjades av befrielserörelsen Viet Minh under 1940-talet och användes i kampen mot fransmännen. På 60-talet reparerades tunnlarna och utvidgades för att tjäna som bas, fältsjukhus, vapenfabrik, klassrum, bostäder m.m. åt FNL-gerillan. Under Vietnamkriget levde 16.000 människor i Cu Chi tunnlarna, och det tog ett bra tag innan amerikanarna hittade systemet. Tunnlarna möjliggjorde för Vietnameserna att göra räder mot de amerikanska trupperna på alla tänkbara och otänkbara ställen, också direkt i amerikanarnas "säkrade zoner". Amerikanarna led stora förluster då de försökte säkra Cu Chi området pga av tunnlarna och till slut bombarderades området. Tunnlarna klarade sig trots det bra och kan därför besökas idag.

Vårt besök vid tunnlarna var nog bland det mest turistiga vi någonsin upplevt. Men med det sagt måste jag ändå säga att CU CHI TUNNLARNA är något man bör se om man är i Vietnam, för platsen i sig och dess historia är så oerhört intressant och berörande. Att gå där och se vart bomber fallit och se hur brutala fällor såg ut och användes fick det att rysa i hela kroppen. Att också krypa i tunnlarna var en oerhört speciell upplevelse, och de var bra mycket trängre än jag föreställt mig (och då är jag ingen stor person med min 159 cm). Dessutom är den biten av tunnelsystemet där turister tillåts krypa utvidgad till "turiststorlek", vilket är cirka 1 meter gånger 80 cm. (Originalstorleken är cirka 60x40 cm). Men jag tyckte ändå att det var rejält trångt trots att det var "turistanpassat". Dessutom befann man sig långt ned under marken kändes det som, och då kröp/ålade vi oss fram i en tunnel som låg "högst upp", vilket var ca 3-4 meter ner under marken. Och många var grävda på 10 meters djup ner eller ännu längre ner.

Ett tips inför ett besök vid Cu Chi tunnlarna är att åka via en mindre eller helt privat tur. Vi bokade via hotellet och hamnade på en buss i storlek XXL och fylld till bredden med turister, så själva rundvandringen vid tunnlarna kändes tyvärr aningen stressad och lite rörig. Det blev alldeles för mycket människor i en grupp enligt mitt tycke, vilket gjorde det svårt att både se och att höra vad guiden sa och hela upplevelsen blev inte så bra som den kunde varit. Men i övrigt verkligen värt ett besök och på plats fanns också möjlighet att testskjuta M16. Så nu borde jag kryssa av det på min bucketlist, om det bara funnits med som en punkt. För det var en speciell upplevelse det också.

Cu Chi Tunnnels - Cu Chi - Ho Chi Minh - Vietnam

Vietnam 16 dagar - reseupplägg

I våras reste vi ju till VIETNAM i 16 dagar, vilket bloggen kommer handla om nu ett tag framöver. Jag lät bloggen vara vilande då under själva resan i.o.m. att vi ville se och uppleva så mycket som möjligt. Vi hade gjort oss ett fullspäckat schema på egen hand, där varje dag på resen hade en förskriven plan. Mestadels förbokade turer som vi bokat via nätet någon vecka innan och ett par saker bokade vi på plats via hotellen. Och för hela Vietnamresan valde vi faktiskt bort allt som hade med strand och lugn att göra, för det fanns så mycket annat i landet som lockade oss mer (plus att vi reste till Vietnam då vi var i Indonesien och hade klassisk lång surfsemester).

Temperaturmässigt var Vietnam en resa i sig då vi tog oss från Ho Chi Minh i söder till Hanoi i norr, inkluderat några stopp längs vägen. Och nog föredrog vi värmen i söder jämförelse med långbyxorna som åkte på i norr, men samtidigt var miljön i norr så oerhört magnifik att vi inte hade velat missa det för en sekund. Platserna som vi fastnade lite extra för var den lilla byn Phong Nha (i mitten) med alla sina grottor och vackra floder. Samt charmiga Hoi An hade vi gärna stannat i över en natt istället för det korta dagsbesök vi hade inplanerat. Sen var miljön runt Trang An och filminspelningsplatsen av "King Kong: Skull Island" otroligt läcker, så det var också en av höjdpunkterna.

Det vi föll minst för var nog staden Ho Chi Minh. Men samtidigt hade vi inte velat vara utan den delen av resan heller, för därifrån besökte vi krigstunnlarna och gled fram på Mekongfloden. Och hade vi inte gjort det hade vi aldrig testat skjuta M16 och aldrig smakat "Snake Wine", vilket blev två mycket speciella saker att minnas. Men jag minnas också allt annat konstigt som erbjöds i matväg... tex. grodor, tjurtestiklar, ankfoster, sköldpadda, friterade insekter osv. Inget vi ens vågade eller lockades av att testa. Men bortsett från den konstiga delen så var maten tyvärr en besvikelse. För den var både lam, tråkig och smaklös. Eller så hade vi extrem otur. Men jag har aldrig ätit så mycket extra soya och chilisås i hela mitt liv som under denna resa. Hi, hi!

Vi upplevde otroligt mycket under våra 16 dagar i vackra Vietnam och det var en fantastisk resa. Det enda vi så här i efterhand hade ändrat vore resans längd. Att korta resan en dag, för 15 dagar får man stanna i Vietnam utan visum (det hade vi missat). Och den där ynka extra dagen var inte värd krånglet och pengarna.

Några av resans stora höjdpunkterna går att se här nedan och de kommer vara "tryckbara" sen så snart respektive inlägg publicerats.

Lantlig lokal frukost

Sista frukosten på vår avstickare till Java avnjöt vi hemma hos en biodlare. Otroligt charmig upplevelse där vi vid ett långbord fick flertalet lokala maträtter. Dels "Oseng tempe mix pete" (typ av tempeh sallad) vilket är väldigt vanligt i Indonesien, syns längst upp i bilden nedan. Och det på tallriken framför är "Sambel telur", hårdkokta ägg som stekts i en tomatchilipasta på något sätt. Det var första gången vi åt sådana, men de var faktiskt godare än vad ögat först trodde. Sen fick vi också grillade kycklingklubbor, ris, grön bönsallad, iste, mangostan och "bakwan jagung" (en typ av majskakor som man äter med ris till). Väldigt gott allting. Men nu kanske någon undrar var det verkligen frukost? Ja det var det. På Java (Indonesien) är det vanligt att man på morgonen tillreder hela dagens mat. Många olika rätter som man sen äter av under hela dagen, så även till frukost. Så detta skiljer sig enormt från klassisk Svensk frukost. Men ganska praktiskt egentligen om man tänker efter, att slippa laga mat flera gånger per dag.

Under frukosten hade vi sällskap av en mycket söt kissemiss, som gjorde allt för att försöka vara med i hopp om att få smaka. Runt hörnet fanns också mängder av surrande bin samt ett par nyfikna kossor. Och som inte det vore nog växte där flertalet kaffeträd, så detta var en riktig idyll. Ett minst sagt charmigt stopp för frukost, och en fin avslutning på vår äventyrsresa bland några av Javas vulkaner.