Hanoi Train Street - den levande tåg gatan

Efter lantliga Phong Nha styrde vi kosan till vårt nordligaste stopp på resan, HANOI, Vietnams huvudstad. En stad vi inte direkt hurrade över men gillade bättre än Ho Chi Minh i söder. Gamla stan (där vi bodde) var intressant och charmig och vi åkte också på en riktigt läcker utflykt ännu längre norr ut under en dag.

Tåg-gata i Hanoi var det som verkligen stack ut och jag har aldrig sett något liknande. En trång och sliten gata där folk bor, trots att tågen passerar med bara decimeters marginal från ytterdörren. Och jag kan inte låta bli att undra över vad som kom först, husen eller järnvägen? Men alla som bodde där tycktes inte se något konstigt i det här, och de hade stenkoll på vilka tidpunkter som tågen susade förbi. Cirka 07:00, 12:00, 13:00, 14:30, 15:30, 19:00 och 20:00. Däremellan dukades stolar och bord fram för turister. Så vi slog oss ned hos en trevlig dam på hennes "veranda" för en öl och vatten. Och innan tågen kom såg hon till att vi stod upp, tryckta mot husfasaden. Mig höll hon till och med i tröjan för att jag absolut inte skulle luta mig för långt ut med kameran.

Hanoi - Vietnam

The Duck Stop

Älskar att trilla in på saker, vilket var exakt vad vi gjorde vid THE DUCK STOP. Där nyfikenheten över de vackra vita ankorna som jag för alltid kommer förknippa med just Vietnam tog överhand. För de där vita fåglarna kunde man se överallt, vackra i sin prakt ute på åkrar och inte fullt lika vackra hängandes grillade i små enkla gatustånd. Men hur som helst, in på The Duck Stop tassade vi och några sekunder senare hade vi serverats en speciell pannkakslunch. Ytterligare några sekunder därefter hade vi fått speciella sandaler på fötterna, och Björn såg så feminin ut att jag höll på att dö av skratt flera gånger om. Men med de "snygga" fotdonen på fossingarna hamnade vi i en stor hage, totalt omringad av fina vita kvackande fåglar. Och där fick vi lära oss att mata dom... hum... vilket nästan fick mig att fly i panik för alla ankor kom i sådan jädra fart mot mig! Ha, ha! Men riktigt kul upplevelse var det.

Phong Nha - Vietnam

The pub with cold beer

Ibland är det just sådan här unika ställen, som THE PUB WITH COLD BEER, som man bara inte kan låta bli att åka till när en simpel skylt säger så. Och en enkel och geggig jordväg har vi ju heller aldrig sett som ett hinder, inte ens om den råkar leda till typ ingenmansland. För mitt ute i ingenstans hittade vi denna enkla pub/restaurang. Där grillade grodlår och kall öl var deras specialitet. Lyckligtvis hade de inte startat grillen, så grodorna uteblev. Men ölen var kall och utsikten magnifik. Vi fick också veta att en gång i tiden låg puben så speciellt till att gästerna var tvungna att simma över floden för att nå fram. Så med det sagt... -stället ligger inte alls svåråtkomligt till idag!

(ca 1 mil öster om) Phong Nha - Vietnam

Dark Cave - geggigt men coolt

Inför vårt besök vid DARK CAVE i Vietnam hade jag inte i min vildaste fantasi trott att zipline var sättet att ta sig fram på för att nå grottans öppning. Det kom helt enkelt som en rolig bonus. Dessutom visade det sig vara Vietnams längsta zipline! Så det var med extra glada stegade vi vandrade upp i tornet och kastade oss ut längs de 400 meter långa vajrarna. (Det gick även att åka båt över om man hellre föredrog det färdsättet). På andra sidan floden stegade vi sen ner i det kristallklara turkosa vattnet till ett lite förvånat andetag och orden "burrrr!" För det var absolut inte så varmt som jag målat upp i mitt inre sinne. Men efter några sekunder hade kroppen vant sig. Och fullt utrustad med både hjälm och pannlampa på huvudet.det var bara att simma mot grottans magnifika öppning. Som landkrabbor följde en promenad in i mörkret, bland hala klippväggar och trånga passager. Där även underlaget under fotsulorna många gånger kan liknas med hala bananskal. Det var geggigt både lågt som högt. Och mitt dumma val av vit baddräkt fick jag bittert ångra (har ingen aning om hur jag tänkte där, men förmodligen inte alls) för den är fortfarande (ca 7 månader senare) fint fläckig av leran.

En mycket cool upplevelse var det, om än väldigt mörkt och det är just därav grottan fått sitt namn; Dark Cave. Men vi gick så långt in vi fick gå enligt guiden och nådde ett mindre utrymme fyllt med ännu mer gegga. Där fanns en handfull andra turister som roade sig med ett ordentligt gyttjebad.... men vi tackade snällt nej och vandrade nöjda tillbaks utan helkropps-ler-behandling. Väl ute i dagsljus igen följde en kort kajakpaddling bort till ett "lekland", där vi roade oss en timme eller två med att åka fler linbanor och klättra i alla möjliga repanordningar, för att alltid sluta på samma sätt; plums ned i vattnet.

Dark Cave - Phong Nha - Vietnam

Mooc Springs

Inte långt från byn Phong Nha hittar man NUOC MOOC SPRINGS. Där man promenerar på bambubroar som sträcker sig fram genom skog och över kristallklart turkost vatten. Förvånande få turister syntes till längs den längre sträckan som vi gick, men desto fler badglada själar hängde i vad jag vill kalla "leklandet". Ett avgränsat område (som kostade extra) där man kunder åka linbana, paddla kajak, klättra i rep över vattnet osv. Något som egentligen borde ha lockat oss, men vi hade siktet inställt på ett annat "lekland". Längs samma flod men lite längre bort, där vi ändå behövde kasta oss i det blå för att utforska Dark Cave.

Phong Nha - Vietnam

Paradise cave - Asiens största torrgrotta

Vid entrén pekar två pilar åt olika håll, "walkway" i en riktning och "byggy" åt ett annat. Men utan diskussion är vi snabbt gåendes på en asfalterad gångväg som leder in bland växtligheten, och jag mins hur gps´n nyss (på parkeringen) sa att det endast var två kilometer kvar till målet; PARADISE CAVE, Asiens största torrgrotta. Turisterna vi möter är inte många, men snabbt visar sig ett tydligt mönster. Det är snåla västerlänningar som oss som promenerar och uteslutande asiater som transporteras i de eldrivna golfbilarna. Vid vägens ände, för såväl golfbilsåkare som promenadfolk, pekar en ny skylt att vi ska fortsätta uppåt och endast 570 meter återstår. Trappor existerar inte men en bredare stig snirklar sig likt en orm mot högre höjder. Svettpärlor börjar leta sig fram i pannan efter x antal höjdmeter och den kompakta fuktigheten görs sig mer och mer påtaglig. Jag kan inte låta bli att muttra över skylten där nere som uppenbarligen ljög, som måste ha syftat på antal höjdmeter och inte längd. Så när vi väl når grottans lilla öppning är det till en fantastisk känsla, då mängder av sval luft från bergets djup sköljer över oss. På andra sidan stenöppningen uppenbarar sig en hel makalös syn, en grotta med så vidunderliga proportioner att en skyskrapa skulle få plats och känns kort. (Ja på riktigt så skulle faktiskt Skatteskrapan i Stockholm eller Gothia Towers i Göteborg få plats).

“Thien Duong Cave”, även känd som “Paradise Cave”, utforskades 2005 av brittiska grottforskare och är Asiens största torrgrotta. Entréns trätrappar leder ner i ett enormt katedralliknande utrymme med kolossala stalagmiter och glänsande stalaktiter. Små lampor tindrar svagt som vägvisare och de ljussatta bergsväggarna skiftar i varma nyanser. "Taket" är på vissa ställen 100 meter upp, och grottan är som sagt - ENORM!

Vid vårt besök promenerade vi de tre första kilometer där ingen guide krävs. En sträckan man går på en välordnad bred gångväg byggd i trä, och här och där finns avstickande utkiksplatser. Grottsystemet är över 3 mil långt, och vill man gå längre in i, bortom det ordnade, kan man via guidade turer och med skyddsutrystning utforska ytterligare 7 kilometer. Vi har genom åren besökt mängder av grottor, men denna slå det mesta. Och jag kan inte säga annat än wow!

Paradise Cave är öppen alla dagar i veckan, mellan 07:00-16.30. Ett besök på egen hand kostar 250,000VND per person (104kr) och temperaturen inuti grottan ligger runt 20 grader. Och närmsta by är vackra Phong Nha.