Bai Dinh tempelkomplex

Sista upplevelsen på vår Vietnamresan var en fullspäckad heldagstur, där vi lämnade Hanoi innan solen gick upp och kom tillbaks långt efter att den gått ner. Vi besökte tempelkomplexet Bai Dinh, åkte båt bland grottor på floden Trang An samt gick i land på Scull Island (inspelningsplats för filmen Kong: Skull Island ) och vi vandrade alla trappsteg upp till populära Mua Cave där en drake stoltserar högst upp på berget.

Men för att börja från börja. Första anhalten på dagen var BAI DINH - en av de mest spirituella platserna i landet, där Vietnams största pagoda också stoltserar. Det buddhistiskt tempelkomplex är beläget på bergen Bai Dinh i norra Vietnam, och på tempelområdet finns en enormt mängd stora Buddhastatyer, vackert och pampigt omgett av gulddetaljer i mängder. Ja det mesta var imponerande att se, särskilt alla långa gångar som aldrig tycktes ta slut, och runt varje hörn väntade en ny lika mäktig och lång gång, där statyer med slitna knän och händer stod stillsamt uppradade. De slitna (mörka partierna) på statyerna har dock tyvärr uppstått av alla besökare som rört vid dem, i hopp om lycka och välstånd. Så den överdrivna mänskliga kontakten hade gjort att man inte längre fick vidröra dem.

På området finns ca 500 stycken Buddhastatyer i sten som är 2-2,5 meter höga, plus ett par jättar i guldtäckt brons som väger upp emot 100 ton och är över tio meter höga. Området anses vara det största Buddhistiska tempelkomplexet i Vietnam och är välbesökt av pilgrimer från hela landet. Med turister inräknat så besöks Bai Dinh av ca 1000 besökare per dag. Men någon enorm mängd besökare var inget som vi märkte av, vi kunde njuta av en lång och lugn promenad bland tempel och gångar och hade en riktigt bra guide. .

Bergen Bai Dinh - Gia Viễn District - Vietnam

Kryssning vid Halong Bay

En av Vietnams största turistattraktioner är att kryssa bland HALONG BAY´S många tusentals sockertoppsformade öar. Och i slutet av vår resa hade vi bokat in oss på en 2-dagarskryssning med V'Spirit Cruises, för att uppleva den omtalade magin på vattnet i norr. Förväntningarna från min sida var skyhöga och för säkerhets skull hade vi bokat via nätet i god tid innan, så vi inte skulle missa detta. Miljön var exakt så vacker som jag föreställt mig, de höga öarna som stack upp ur de smaragdgröna vattnet var synnerligen läckra, och båten var både lyxig och fin. Men tyvärr så fick vi det absolut minsta rummet på båten, dessutom det enda rummet utan balkong. Så den dricka och tilltugg vi köpt med oss för att avnjuta på vår egen balkong medan vi gled fram på vattnet... ja den drömmen sjönk till botten snabbare än en tegelsten. Och den lilla detaljen hade tyvärr min långsinthet svårt att släppa under hela turen. Men som sagt, miljön var häpnadsväckande fin, personalen fantastisk, båten tjusig och upplevelsen som helhelt var läcker. Under kryssningen stannade vi till och paddlade kajak vid en musselfarm, vi åkte mindre roddbåt in i en grott, deltog i en matlagningskurs, testade att fiska bläckfisk, tittade på andra som deltog i morgon-träning och avnjöt en 7 rätter middag på kvällen. Där jag blev extremt imponerad av konstverken som kocken gjort med morötter och andra frukter och grönsaker.

Hanoi Train Street - den levande tåg gatan

Efter lantliga Phong Nha styrde vi kosan till vårt nordligaste stopp på resan, HANOI, Vietnams huvudstad. En stad vi inte direkt hurrade över men gillade bättre än Ho Chi Minh i söder. Gamla stan (där vi bodde) var intressant och charmig och vi åkte också på en riktigt läcker utflykt ännu längre norr ut under en dag.

Tåg-gata i Hanoi var det som verkligen stack ut och jag har aldrig sett något liknande. En trång och sliten gata där folk bor, trots att tågen passerar med bara decimeters marginal från ytterdörren. Och jag kan inte låta bli att undra över vad som kom först, husen eller järnvägen? Men alla som bodde där tycktes inte se något konstigt i det här, och de hade stenkoll på vilka tidpunkter som tågen susade förbi. Cirka 07:00, 12:00, 13:00, 14:30, 15:30, 19:00 och 20:00. Däremellan dukades stolar och bord fram för turister. Så vi slog oss ned hos en trevlig dam på hennes "veranda" för en öl och vatten. Och innan tågen kom såg hon till att vi stod upp, tryckta mot husfasaden. Mig höll hon till och med i tröjan för att jag absolut inte skulle luta mig för långt ut med kameran.

Hanoi - Vietnam

The Duck Stop

Älskar att trilla in på saker, vilket var exakt vad vi gjorde vid THE DUCK STOP. Där nyfikenheten över de vackra vita ankorna som jag för alltid kommer förknippa med just Vietnam tog överhand. För de där vita fåglarna kunde man se överallt, vackra i sin prakt ute på åkrar och inte fullt lika vackra hängandes grillade i små enkla gatustånd. Men hur som helst, in på The Duck Stop tassade vi och några sekunder senare hade vi serverats en speciell pannkakslunch. Ytterligare några sekunder därefter hade vi fått speciella sandaler på fötterna, och Björn såg så feminin ut att jag höll på att dö av skratt flera gånger om. Men med de "snygga" fotdonen på fossingarna hamnade vi i en stor hage, totalt omringad av fina vita kvackande fåglar. Och där fick vi lära oss att mata dom... hum... vilket nästan fick mig att fly i panik för alla ankor kom i sådan jädra fart mot mig! Ha, ha! Men riktigt kul upplevelse var det.

Phong Nha - Vietnam

The pub with cold beer

Ibland är det just sådan här unika ställen, som THE PUB WITH COLD BEER, som man bara inte kan låta bli att åka till när en simpel skylt säger så. Och en enkel och geggig jordväg har vi ju heller aldrig sett som ett hinder, inte ens om den råkar leda till typ ingenmansland. För mitt ute i ingenstans hittade vi denna enkla pub/restaurang. Där grillade grodlår och kall öl var deras specialitet. Lyckligtvis hade de inte startat grillen, så grodorna uteblev. Men ölen var kall och utsikten magnifik. Vi fick också veta att en gång i tiden låg puben så speciellt till att gästerna var tvungna att simma över floden för att nå fram. Så med det sagt... -stället ligger inte alls svåråtkomligt till idag!